חיה שמואל ז"ל הייתה המנכ"לית הראשונה ומייסדת העמותה מאז 1993 ועד יומה האחרון.

חיה נפטרה בינואר 2014 והשאירה חותם אדיר במפעל של השירות הלאומי כהוגה ומוציאה לפועל של רעיון השירות הלאומי-אזרחי בישראל.

כחלק ממפעל ההנצחה לזכרה מציינת העמותה מאז מרץ 2014 את יום המודעות לשירות לאומי אזרחי. במסגרתו מתקיימים מגוון פעילויות לאוכלוסיות השונות בישראל על ידי מתנדבות ומתנדבי העמותה במטרה להעלות את המודעות וחשיבות השירות לצעירים.

להלן מספר שורות מדברים שכתבה חיה ז"ל בעת שכיהנה כמנכ"לית, דברים אלו נכונים עד היום ומאירים לנו את הדרך. אנו מקווים שנזכה כדבריה לאפשר לכל מי שפונה אלינו לשרת בכבוד את המדינה.

"שלום רב,

עמותת שלומית פועלת משנת 1993.
שנים של בנייה והתפתחות .
השינויים החברתיים בחברה הישראלית, לא פסחו גם על השירות הלאומי שהפך לנחלתם של צעירים רבים המשוחררים מצה"ל מסיבות שונות.
כיום משרתים בעמותה יהודים, בנות ובנים, חילוניים ודתיים, ערבים בנים ובנות בני כל הדתות.
מספר המסגרות והגופים המסתייעים במתנדבי השירות הלאומי גדל ובמקביל גדל מספר הפונים המבקשים להתנדב. עם הקמתה, מנתה העמותה 18 מתנדבות, עד היום שירתו בעמותה למעלה מ- 25,000 מתנדבים.
תקוותנו, כי בעתיד ימצא מקום שירות לכל פונה ובכך נוכל להשלים את מטרות העמותה: לאפשר לכל צעיר וצעירה, אזרחי מדינת ישראל, בעלי פטור משירות בצה"ל להתנדב ולשרת בשירות לאומי/אזרחי את המדינה, בכל התחומים הנדרשים: בחינוך, ברווחה, בבריאות, בקליטת עליה ועוד ועוד

לכם, המתעניינים שלוחה ברכת הדרך להצלחה בכל פועלכם!
חיה שמואל"

חיה שמואל

עמי ברגמן ז"ל היה יו"ר העמותה ומייסדה במשך 27 שנה מאז 1993.

עמי זכה להגשים חלום עוד בחייו בכך שיזם והקים את השירות האזרחי בישראל.
הוא חולל מהפיכה חברתית בכל הקשור להתנדבות פלורליסטית, חילונית ואזרחית ושינה את סדר ההעדפות של הפרט.

עמי היה בעל תואר שני בעבודה סוציאלית וכל חייו עסק בעשיית הטוב למען הפרט והחברה. בנוסף לפעילותו ההתנדבותית בין השאר גם כיו"ר עמותת מטב, מילא תפקידים בכירים שונים במשך 35 שנה בג'וינט ישראל ובג'וינט העולמי.

פעילותו ההתנדבותית רבת השנים, תרומתו ועשייתו למען קהילות מוחלשות בפרט ולמען החברה הישראלית על כל גווניה בכלל, יזכרו לשנים רבות.

להלן הדברים שכתב עמי ז"ל בעת שכיהן כיו"ר המסכם את חזונו ופועלו:

עמותת שלומית הוקמה בשנת 1993 על מנת לתת מענה לכל אותם צעירים וצעירות שמסיבות שונות צ.ה.ל אינו מגייסם לשירות צבאי. העמותה היא עמותה עצמאית, א- פוליטית ואינה נתמכת ע"י גורם ו/או גוף כלשהו.

ראשי העמותה הם אנשי ציבור, הרואים במטרות העמותה,עקרונותיה והנחותיה אבני בוחן ויסוד לחברה בריאה המבוססת על נורמות חברתיות של סיוע הדדי, שויון הזדמנויות , הגינות ויושר ציבורי, והרגשת השייכות לחברה הישראלית.

על מנת ליישם את עקרונות הפעולה אימצה העמותה את ערך הפלורליזם. ואכן בעמותה משרתים היום בנים ובנות, בני כל הדתות במדינת ישראל ובעלי יכולת פיזית מוגבלת. המאפיין את כולם הוא רצונם להשיג את הרגשת השייכות לחברה הישראלית על ידי נתינה, על ידי תרומה לחברה.
תרמת – את\ה שייך לחברה ולמדינה והיא שייכת לך. כך גם רכשת את זכויותיך בחברה בזכות ולא בחסד.

למעלה מ- 35,000 מתנדבי העמותה מיום הקמתה ועד היום הם ההוכחה לכך שרבים רבים בחברה הישראלית רוצים לרכוש את הרגשת השייכות באמצעות התנדבות ועשייה למען החברה בה אנו חיים.
משברים רבים עברה החברה הישראלית במהלך שנות קיומה של עמותת שלומית. מלחמות ומאבקים אלימים ומתמשכים, איומים של טילים, משברים כלכליים חוזרים ונשנים, הפערים בין דתיים וחילוניים, בין עניים ועשירים התרחבו והתעמקו.

האיום של פערים חברתיים הוא המאיים ביותר על החברה הישראלית בשאיפתה להיות חברה בריאה וחזקה, בעלת יכולת של העצמה עצמית. ההרגשה כי גם בשעות קשות, בזמנים של משבר וקושי זמני או מתמשך יש מי שעומד לצידו של החלש, הסובל מחולשה פיזית, מנטלית ונפשית היא חיונית להעצמתה של החברה ומהווה גורם חשוב המגן עלינו מפני התפוררות פנימית.

אלפי מתנדבי השרות הלאומי בעמותת שלומית סייעו עד היום והקלו על עשרות אלפי אנשים בשעות הקשות ביותר בחייהם. אתם המשרתים היום בעמותה ואלו המיועדים לשרת בשרות לאומי אתם הדוגמא והמופת – בעצם עובדת התנדבותכם, בתרומתכם לחלשים ביותר בחברה, במסירות אין קץ.

עמותת שלומית היה חלום וחזון של כותב שורות אלו, יישומו של החזון מתאפשר הודות לעבודה המקצועית והמסורה של צוות העמותה ובראשם מנכלי"ת העמותה, הגב' חיה שמואל אשר מיום הקמת העמותה עומדת בראשה ופועלת במקצועיות ובמסירות רבה, ובאמות מוסר המהווים דוגמא חיובית המקרינה אור זוהר על החברה בה אנו חיים.

עמי ברגמן
יו"ר

עמי ברגמן